maandag 26 januari 2015

Pieken

Wil je goed kunnen pieken? Het geheim zit hem in voor- en nazorg!


Ik ken het moment zo goed: Ik ben klaar met mijn concert en neem, soms met andere collega's het applaus in ontvangst. Ik krijgt vaak prachtige bloemen, buig en loop af. 

Als het publiek echt heeft genoten mag ik nog een 2e keer terugkomen en buigen, en dan loop ik terug naar mijn kleedkamer.

En daar zit ik dan. Voldaan maar ook een beetje katerig, want het is al weer voorbij. Echt, het grootste plezier ontstaat TIJDENS het optreden bij mij. Ik zit daar dus in de kleedkamer en gier van de adrenaline. Ik denk dan echt bijna zonder uitzondering, "Wat ontzettend jammer dat het nu al voorbij is!" 

In de auto praat ik honderd uit tegen mijn man (als het even kan mijn liefdevolle chauffeur). En als ik thuis ben slaat opeens een gek soort moeheid toe. Ik voel me ook nog steeds hyper en plof op de bank, MOET een wijntje drinken om echt te kunnen ontspannen. 
S'avonds passeert alles nog eens de revue voor ik in slaap val. Wat ging er goed, wat kon er beter?
De volgende dag ben ik, ondanks het nagenieten,  NIETS waard. 
Op, op en nog eens op ben ik!!

Ken je dit? Een dag niets doen, moe zijn, geen energie of inspiratie hebben? Toen ik dit echt ging toestaan en waarderen ontdekte ik dit juist als een waardevol patroon! 


Het gaat over kennis en beheersing van 
de ultieme balans tussen rust nemen en energie geven

Want ook voor het concert heb ik zo'n 'dal' dag. Alsof mijn lichaam onbewust op de 'spaarstand' gaat. Het blijft een aparte gewaarwording, maar het is wel een essentieel onderdeel van de ware kunst van het presenteren!

Hartslag curve (stiekeme foto toen mijn moeder ging voor haar hartoperatie)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen