vrijdag 30 januari 2015

Gij Zult Visualiseren!


Visualiseren is de kunst verstaan om dat wat je verteld als een film voor je te zien. Zo gaat het verhaal voor je publiek pas echt leven.     


Deze week had ik een orkest repetitie met het NH Kamerorkest voor de liederen van Schubert. Ieder lied heeft een compleet eigen verhaal, sfeer en emotie die ik moet gaan vertolken. 

Het is heerlijk om dat met de steun van een orkest te doen. Ieder instrument heeft zijn eigen karakter en kan zo het verhaal meer diepgang en betekenis geven. Ik kan dan echt steunen op het orkest en dat tilt mij en daardoor het verhaal op een hoger niveau. Want uiteindelijk ben ik degene die de mensen aan zal kijken en de directe verbinding maakt met het publiek. 

Maar het orkest moet het verhaal wel kennen! Ik voel mij verantwoordelijk om dit zo aan ze te vertellen, dat zij voor zichzelf een verbinding gaan zien en voelen met het verhaal. Ik heb ze tenslotte hard nodig!

De laatste noot van het lied Erlk├Ânig bijvoorbeeld is zo dramatisch, die verbeeld het afschuwelijkste dat je je kunt voorstellen; het verliezen van het dierbaarste, je eigen kind. Toen ik dat vertelde aan de orkestleden en ze het nog een keer speelden klonk het zo dramatisch, alle pijn zat opeens in die laatste noot. Daar kan ons publiek straks niet om heen!

Met welk beeld wil jij jouw publiek naar huis laten gaan? Hoe persoonlijker je de film maakt, hoe meer beelden je oproept. Op die manier blijft het echt 'hangen' en neemt iedereen het mee naar huis!

    Ik als moeder overste met 'Climb Every Mountain' uit de Sound of Music


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen